پراکنده گویی
25.9.07
یک : تو لابی هتل نشته بودم و لپ تاپم رو گذاشته بودم روی پام و سخت مشغول تلاش بودم که به اینترنت وصل شم و نمیشد !روبروم دو تا پسر ایرانی نشسته بودند و زل زده بودند به من و سعی میکردند خیلی جنتلمن باشند. نمیدونم این چه سریه که وقتی ایرانی ها خارج از ایران به هم میرسند باید اینجوری به همدیگه زل بزنند ! یه مرد آمریکایی اومد نشست کنار من و اون هم لپ تاپش رو در آورد و وصل شد به اینترنت و شروع کرد به کار کردن. شروع کردم باهاش صحبت کردن و پرسیدم ازش که برای وصل شدن به اینترنت مشکلی ندارید و .... .از اونجایی که انگلیسی حرف زدنم بد نیست و تا اندازه ای هم موقع حرف زدن لهجه دارم پسره به بغل دستیش گفت : ای بابا این که ایرانی نیست .بعد موبایلش رو در آورد و زنگ زد به یکی و بلند بلند بهش میگفت : مرتیکه جاکش الان یه ساعته ما نشستیم تو لابی پس چه گهی داری میخوری !ا
دو:ا
من نمیدونم چرابعضی از این زن های ایرانی وقتی میان خارج از کشور روسریشون رو بر نمیدارند.آقا اگر مسئله اعتقادی است پس چرا نصف موهات از پشت و جلو ریخته بیرون؟ والله من هیج جای دنیا زن مسلمونی رو ندیدم که اگر اعتقادی دارند حجابشون کامل نباشه. بابا چرا میایین لب استخر میشینید با مانتو بلند و روسری و ... و زل میزنید به زن هایی که دارند شنا میکنند ؟ چرا کاری میکنید که از روز بعد کارگر استخر داد بزنه ایرانی...احمدی نژاد .... این استخر و بقیه اون یکی استخر؟ والله زشته به خدا . هر چیزی جای خودش رو داره.برو کنار دریا بشین ! زیاد دیدم اونهایی رو که بر میگردند ایران و میگند رفتیم فلان جا ولی روسریمون رو بر نداشتیم و اصالتمون رو حفظ کردیم .از نظر من فرق ظریفی وجود داره بین اصالت و حماقت .ا
سه:ا
_ where do you come from?
_ I come from Iran.
_ Oh .so you speak Ahmadinejad !
چهار:ا
تو صف ایستاده بودیم که پاسپورتمون رو چک کنند و مهر بزنند .پسرک شش هفت ساله که کنار مادرش ایستاده بود ازش پرسید. مامان چرا هنوز روسریتو بر نداشتی؟ تو اینجا دیگه آزادی !!!ا
پنج :ا
هر کشوری که میری ماموراش چه به انگیلیسی یا به زبون خودشون بهت خوشامد میگن و موقع خروج هم سفر خوبی رو برات آرزو میکنن . اما مامورهای خودمون انگار چیزی ازشون کم میشه که بگن به وطن خوش اومدی یا اینکه بگن سفر خوبی داشته باشین .ا
salam
man hamishe weblogeton ro mikhonam
omidvaram ke zendegie jadid baraton ba shoroee khob hamrah bashe
lotfan chand vaghte dige az onja baramon benevisid
onja ham deltangi dare baraie iran
osulan bad az islam tazahor tu rago khune iraniha rafte.
یک: بابا انگلیسی
دو: قسمت مو بیروناش رو موافقم و به نظرم خیلی مسخره میاد ولی قسمت با حجابای درستش رو باهات موافق نیستم! اونا حق دارن هرجا که دلشون میخواد برن و مثل بی حجابا و شناگرا و هر کس دیگه پول دادن ، حالا یکی دوست داره نگاه کنه یکی شنا میکنه. مگه مثلا هرکی بیاد فروشگاه باید خرید کنه و ما باید بگیم چرا اومده خرید کردن ما رو تماشا میکنه؟
سه: وااااااای چه شود.
چهار: این بچه هم درگیر مفهوم آزادی شده!
پنج: اینو اساسی قبول دارم و همیشه حسابی سرش حرص میخورم. حتی پاست رو که دستشون میدی و سلام میکنی جواب سلامتم نمیدن!!! عقده دارن فکر میکنن هرکی رفته خارج یا وضع مالیش توپه و حق بابای اونا رو خورده یااا وضع خودش خرابه و رفته واسه...
تو كجايي /بي خبررفتي؟ خوش بگذره...
به اتریسا : همون طور که من گفتم حجاب یه مسئله اعتقادی است و اعتقاد آدمها در هر صورت قابل احترام .ولی به نظر من دلیل نمیشه که چون پول دادی میشه هر کاری کرد. هر جایی و هر مکانی فرهنگ خاص خودش رو داره.چه دلیلی داره که بیای با مانتو و روسری و ....کنار صندلی استخر که خودت خوب میدونی نیمه خوابیده است بشینی و زل بزنی به زن های دیگه . منظور از این کار چیه ؟حموم آفتاب گرفتن ؟ شنا یاد گرفتن ؟اصلا منظور از استخر چیه ؟احتمالا شنا کردن .یا حموم آفتاب گرفتن .چون پول دادیم که نباید بریم جای کسی رو که واقعا میخواد از اونجا استفاده کنه اشغال کنیم. آره ما میریم فروشگاه ولی خرید نمیکنیم. ولی یادت باشه ویندو شاپینگ یه چیز خیلی معمول تو کل دنیاست .نه جای کسی رو اشغال میکنیم و نه با زل زدن به دیگرون اونها رو معذب میکنیم .مگه همون خانوم هایی که کنار استخر هستند با مایو میان تو مسجد ما ؟
پنج تا نکته نوشته بودی که از هر کدومش می شد یه کتاب نوشت! خیلی بهم چسبید. ضمناً من معمولاً سر کار موقع نهار به امر شریف وبلاگ بازی مشغول می شدم که تازگی ها با سفت و سخت شدن قوانین استفاده از اینترنت در شرکت فبلاگ اسپات هم رفته قاطیه باقالیا! برا همین یه ذره دیر اومدم سراغت
حجاب همونطور که گفتی مسأله شخصیه و من اصلی بحثی رو حجابش ندارم چون اعتقاد دارم که همه باید به عقاید هم احترام بذارن. اما بحث من برای اینه که خودم تو این مسافرتا خیلی اینجور چیزا رو دیدم و بهش فکر کردم ولی مثلا دیدم که یه اکیپ باهم اومدن سفر و خوب بینشون یه خانومی هست که دوست نداره بامایو بیاد توی آب ولی همه دوستاش جمعا اومدن استخر، این خانوم میتونه کنار دوستاش باشه و خوب حجابش هم حفظ کنه ، نمیشه انتظار داشت که تنهایی بره بگرده یا بره بخوابه یا هرچیز دیگه ای. اکثر اونایی که میان اونجا میشن همراهانشون توی آبن و میخوان درکنار اونا باشن وگرنه تماشای اونایی که تو استخرن مخصوصا برای یه خانوم خیلی ارزش وقت گذاشتن نداره. درمورد خرید هم در مثل مناقشه(؟) نیست. من میگم آزادی یعنی اینکه هرکسی هرجور میخواد باشه ، نه اونجور که ما میخوایم پس باید همدیگه رو بپذیریم. خوب خیلیها هم میان کنار استخر و توی سونا و لخت مادرزاد میشینن، استخر سرباز که آفتابی نداره که فکر کنیم میخوان همه جاشون آفتاب بخوره! ولی هیچوقت نمیگیم که چرا جایی که ما اومدیم شنا کنیم طرف عریان ظاهر شده!
بحث من فقط همینه ویه نکته دیگه هم به کار بردن واژه حماقت در مقابل اصالته! اون قضیه اصالت محسوب نمیشه ولی چرا از دید تو حماقت بهترین واژه مقابل و جایگزین اون بوده؟
به آتریسا: میدونی آتریسا جان من اینجا دیدم خانوم هایی که میان کنار استخر میشینند و به اصطلاح حجاب خودشون رو حفظ میکنند و بعد در نهایت نهایت بی فرهنگی دوربین به دست از خانوم های دیگه که تو آب هستند یا دارند عکس میگیرند یا فیلم !این اصلا برای من جا نمیفته !این اصل بی شعوریه .یا اینکه خانوم تنها اومده کنار استخر نشسته و زل زده به بقیه .یا اینکه چند نفری نشستند و دارند به هم میگند این زنه ایرانیه ها... خجالت نمیکشند اینا ...؟اینا شوهراشون غیرت ندارند ؟ و چرندیاتی از این قبیل.مطمئن باش اگر صرف همراهی با دوستان باشه کارگر استخر روز بعد داد نمیزنه ایرانی اینور و ....! و
اما اینکه چرا واژه حماقت رو بکار بردم: چون از نظر من ظرز تفکری که فکر میکنه اگر اومده یه شال یا روسری آبکی نصفه نیمه انداخته رو سرش و برش نداشته یعنی اصالتش رو حفظ کرده و بقیه که بر داشتند میشند بی اصالت یه طرز تفکر احمقانه است.اگر ادعا کنی اومدی تو یه فرهنگ باز تر ولی باز به اعتقادات خودت پایبند موندی و تحت تاثیر محیط پا روی اعتقادت نزاشتی اون یه مسئله جداست و از نظر من قابل احترامه.ولی صرف پا بند موندن به یه لچک نصفه نیمه یعنی اصالت نه از نظر من این تفکر یعنی اصل حماقت !اصالت آدمها یا خانواده ها به فاکتور های زیادی بستگی داره که باید اون فاکتور ها مدتها در یک خانواده بمونند تا بشند جزئی از اصالت اون خانواده یا اون شخص .حتما شنیدی که میگندباید پول سه نسل تو یه خانواده بمونه تا اصالت پیدا کنه. ایا اصالت یه زن ایرانی به روسریه؟ آیا اگر تو از ایران خارج بشی روسریتو بر داری میشی بی اصالت؟ به زبون اوردن چنین جمله ای از نظر من یعنی اصل بی اصالتی .یعنی ریا و تظاهر .یعنی عدم تشخیص اینکه اصالت چیه . اعتقاد چیه و آزادی های فردی چیه
الهام جون، عکس گرفتن و این حرفا رو من هم باهاش مخالفم و دیدم حتی اونایی که با مایو هستن و دارن از دیگران عکس میگرن. اصل این کار غلطه .
اما ابهامی که برای من در مورد واژه حماقت پیش اومد، به خاطر جایگزینی اون به جای اصالت بود. اگه به جملت دقت کنی و به جای اصالت اونجا حماقت بذاری می بینی که معنیش میشه اینکه اونی که این چیزا رو رعایت کرده حماقت داشته. که صددرصد میدونم منظورت این نیست و توضیحاتی که داده دقیقا اون چیزی که منم بهش معتقدم که این تفکر عدم شناخت اصالته وگرنه اون بنده خداها هم میخوان بگن ما پایند اصولی که داشتیم همه جا هستیم ولی نمیدونستن چه جوری باید بگن.
اصالت و شرافت آدما از روی هیچ لباس و ظاهری صددرصد نمیتونه مشخص بشه.
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
پ.ن :رسییییییییییدن به خیر.همیشه به سفرای خوب
با مانتو و روسری میشینند زل میزنند و هی هم درگوشی باهم حرف میزنند یعنی وای وای وای چه زنانی !!!
الهام جان دوست بسیار عزیزم
متاسفم می بینم قوانین کاملا نابجا و دیکتاتوری مذهبی مملکتمون باعث شده تا با همچین نفرتی از حجاب وخانومای محجب حرف بزنی
وگرنه حتی اون کسی که یه روسری نصفه نیمه می زنه و به اون معتقد هست اعتقادش قابل احترامه و هرگز نباید به خودمون اجازه بدیم به اعتقاد دیگران بی احترامی کنیم ولی اینو قبول دارم که اونها هم حق ندارن به چارچوب آزادی کسی تجاوز کنن خیلی اوقات یه نگاه بی شرم از صد تا برخورد فیزیکی آزار دهنده تر و متجاوزانه تر هست.
اما دلیل نمی شه به علت اشتباهی که اون دانسته یا نا دانسته انجام می ده ما هم خطای اون رو تکرار کنیم و حق آزادی عقیده رو برای اون نفی کنیم
دوست عزیز من نه نفرتی از حجاب دارم و نه خانوم های محجبه.خیلی ها رو تو ایران میبینم که حجاب نصفه نیمه دارند. میگم خوب این یارو دوست نداره حجاب داشته باشه و به دلیل قوانین ایران مجبوره که بزاره و چون چیزی از روی اجبار باشه هیچ وقت درست و حسابی نیست پس جای بحث نداره.اما وقتی از ایران خارج میشی اجباری وجود نداره !اگر روسری سر کردنت از روی اعتقاده پس باید درست و کامل سرت باشه. یه نوار ده سانتی انداختی رو سرت اسمش رو گذاشتی حجاب معنی نداره. من حقیقتش هر کشوری که تا حالا رفتم اگر زن مسلمونی رو دیدم چه بلوز شلوار پوشیده بود و چه دامن و ... حجابش کامل بوده .روسری نصفه نیمه نشون دهنده هیچ اعتقادی نیست ! پیروی از هیچ مذهبی نیست !صرفا یه عادته ! همین و بس
ساحره جان یادم رفت جوابت رو بدم.آره چه برای مسافرت بری و چه برای زندگی دائم بری دلتنگی همیشه هست
اینجا که شده چت روم اختصاصی نویسنده بلاگ و سرکار خانوم آتریسا
الهام ......
آتریسا .....
الهام ......
آتریسا .....
ما ایرانی ها آدمهای با معرفتی هستیم ولی خارج از شهر خودمون . دیدی وقتی دو تا همشهری تو غربت همدیگه رو میبینن چکار میکنند .عمرن اگه تو شهر خودشون ..... هم بار همدیگه بکنند .
اینو تعمیم بده به هم چیز .
دیدی وقتی داری میری خارجه همه با
کلاس میشن روشنفکر میشن
اگه کسی با زنشون تو فرودگاه صحبت کنه عکس العملی نشون نمیدن خب اخه خارجه دیگه باید حفظ کلاس کرد .
توجه کردی حتی اگه زنشون تو استخر باشه و کسی فیلمبرداری کنه عین خیالشون نیست .
حالا موقع برگشت تو هواپیما!!!!!
بیا دعوا و یخه کشی ها رو تماشا کن که آآآآآآی فیلمت و دیلیت کن عکس زن من با مایو توشه و اله بله و جیمبله .
لامصب این ایران عجب خاک غیرانگیز ناکی داره .
از مرز هواییش که رد میشیم روشنفکر میشیم وقتی هم میایم توش دوباره همون کج فهمی ها و نفهم بازیهامون گل میکنه.
ادعامون هم گوش فلک و کر کرده که آآآآِی ما تمدن 2500 ساله داریم و . . .
من تصورم اینه که بخاطر محدودیت هایی که داشتیم اتفاقآ ظرفیت و تمدن هیچی رو نداریم .
اگه ماشین داشته باشیم عمدآ از تو چاله پر آب میریم که آبش بپاشه به لباس اون عابر بدبخت .اگه هم نداشته باشیم وقتی از کنار ماشینه رد میشیم دسته کلید و کمک میگیریم و یک خط یادگاری رو در ماشین.
جالب اینجاست هر جفتشون هم ادعای تمدن دارن.
حالا کجا بودید ؟؟؟؟
انشالله خوش گذشته باشه.
الهام جان:
اگه به لباس رسمی اقوام مختلف و حقیقتا اصالت ایرانی نگاه کنی از کردی و ترکی و قشقایی و لری می بینی که در همه شون حجاب به شکل یه پوشش نصفه نیمه است که حتی گاهی دوتا گیس بلند که زیر چانه به هم وصل شدن از حجابشون بیرون میگذارن مثلا لرها. در حالیکه عربها حجاب کاملشون همون لباس رسمیشون هست همونطور که مردهاشونم یه جورایی محجب هستن! .البته من اصلا قصد ندارم بگم حجاب اصالت است و بی حجابی بی اصالتی ولی فقط می خوام همون حجاب نصفه نیمه رو هم نباید زیر سوال برد! در ضمن خیلی از خانمهای مسلمان در تمام دنیا با وجود نماز و روزه بی حجاب هستن نه تنها ایرانیها بلکه خیلی از عربها وترکها!ببینم آیا شما می خوای قضاوت کنی که اونا هم بیخود خودشونو مسلمون می دونن؟
عزیز دلم به خدا ما در مقام قضاوت نیستیم!
در اسلام میگن اصول دین رو قبول داشته باشی مسلمونی!حالا ما بیایم بخاطر فروعش ایمان کسی رو زیر سوال ببریم؟
مسائل اعتقادی خیلی پیچیده تر( شاید هم خیلی ساده تر) از اینه که ما بخوایم براش فتوا صادر کنیم
دوست عزیزم همونطور که خودت هم داری میگی اقوام مختلف لباس سنتیشون یه پوشش خاصی است که شاید بقول شما نصفه نیمه باشه.دو تا گیسشون هم ممکنه بیرون باشه.اما عزیزم باز هم میگم اون لباس رسمیشونه . ربطی به مذهبشون نداره.سنت با مذهب خیلی اختلاف داره. و در ثانی بله خانم های زیادی در دنیا وجود دارند که با وجود نماز و روزه هم بی حجاب هستند. باز هم جای اعتراض نداره. چون اصلا ممکنه فلسفه روسری براش جای سوال باشه و یا خیلی دلایل دیگه. اما من حرفم اینه و یا اصلا بهتر بگم سوالم اینه: اگر به فلسفه روسری به عنوان مذهب معتقدی چرا کامل نیست .( چون مانتو تا زیر باسن و روسری آبکی جزئی از پوشش سنتی هیچ قومی نیست) اگر هم مثل خیلی های دیگه معتقد نیستی به روسری (حتی به عنوان جزئی از مذهب )چرا نصفه نیمه است؟ و چرا فکر میکنی اگر اون رو سرت باشه تو حفظ اصالت کردی و دیگران غرب زده و بی اصالت؟ (البته با نوشتن تو منظورم خطاب به شما نیست)
و در ثانی عزیزم من سوالم بیشتر جنبه فرهنگی قضیه است .وگر نه من به آزادی فردی چه در پوشش و ... احترام میزارم.کاری به اصل و فرع دینی هیچ کسی هم ندارم.دین یه مسئله شخصیه .تشخیص معتقد بودن یا درست معتقد بودن دیگرون هم با من و هیچ کس دیگری نیست .تو همون ترکها هم که مثال زدی اگر موقع افطارشون باشی میبینی که خیلی هاشون بی حجاب هستند. نه من و نه هیچ کس دیگه هم کاری باهاشون ندارند.اون به دید خودش داره به دین نگاه میکنه. اما پوشوندن بیست سانت از موی سر از نظر من فقط یه عادت است و نه یک اعتقاد .
mer30 elham jan
be nazare man har kas aghide khase khodesh ro dare va barash mohtarame vali age vaghean bazi jaha adamo aziat mikone va hamchenin baese azare digaran mishe pas nabaiad onja vared shod.
mesle ie nemone eini toie turkie ke adamaie basiji ba chafie varede estakhjr mishodan onvaght kole tor ro baraie namaz moatal mikardand
الهام جان
اصالت با دیانت هم خیلی فرق داره
اگه پوشش و لباس رسمی اصالته باید بگم تو همه دنیا زنی که مانتو وروسری- همون حجاب نصفه نیمه- رو داره به عنوان زن ایرانی و لباس رسمی شناخته شده است درحالیکه وقتی حجابت کامل باشه همیشه با عربها اشتباه میشی!
درحالیکه وقتی لباسهای معمول دنیا رو می پوشی هیچکی متوجه نمیشه کجایی هستی . حالا اینکه آیا باید لباس رسمی رو حفظ کرد یا با دنیا یه رنگ شدglobalization
خودش یه بحث دیگه است که اصلا نمی خوام واردش بشم.همه این حرفا واسه اون جمله اصالت یا حماقت! هست
:)
دوست عزیزم ، در هیج جای دنیا لباس رسمی زن ایرانی مانتو روسری نیست. فقط اگر کسی چنین لباسی بپوشه احتمال زیادی میدند که ایرانیه.خوبه بدونی خیلی از خانوم های مسلمون ترکیه هم مانتو و روسری می پوشند. عربها معمولا پوشش سیاه کامل دارند و معمولا روبنده هم دارند و از این جهت شناخته میشند.لزوما کسی که سفت وسخت رو میگیره عرب شناخته نمیشه.شما اگر بری مالزی خانوم های مسلمان با بلوز و شلوار و دامن میگردند. حجابشون بسیار بسیار سفت و سخته و اصلا هم کسی اونها رو با عربها اشتباه نمیگیره. تو شوروی هم که من دیدم خانوم های مسلمون حجابشون خیلی کامله بعضی هاشون هم مانتو و روسری می پوشند. من با ترکمنها ارتباط زیادی دارم. لباس خانومهاشون خیلی بلند و خاص است.ولی اگر بیان تهران اکثرا با مانتو میان .لباس سنتی خودشون رو که همیشه می پوشند در میارند. البته بعضی هاشون هم در نمیارند. ولی اگر هم دراوردند بی اصالت نمیشند.
سلام مرسی کلی خندیدم سر موضوع اول
امین از فرانسه
سلام دوست عزیز
وبلاگتون رو از بالاترین پیدا کردم
جدای از مطلب جالبتون
می خواستم بدونم این اجرای "گل گلدون" از کیه؟ و اون آقایی که در میانه ی آهنگ شعر می خونن کی ان؟
بسیار خوشحال خواهم شد اگه به ام
بگین
بدرود
صفا
safa.haratian@yahoo.com
eeno bebin....
http://www.iranianuk.com/article.php?id=21155
salam elaham jan
manam darkhaste aghaye mohamad hosein o daram, age momkene baraton
webloge jalebi darin, omidvaram moafagh bashin
mamnon va motshaker
من نمیدونم دکلمه وسط شعر صدای کیه ! اما خود شعر صدای کتی است